Bijzondere zoektocht

Eind jaren 90 kochten mijn ouders een goudkleurige 18S, welke nog geheel standaard was. Al snel had ik vooral mijn moeder overtuigd dat dit veranderen moest. Ik heb toen, als fanatiek Manta-fanaat, verschillende onderdelen opgezocht om de Manta mooier te maken. Zo kwam er een bruin Recaro interieur, een verlagingset en via mijn zus en zwager een set ronde koplampen. Ik had in die tijd eens een nieuw Mantzel Elegance pakket gekocht en nu vond moeders dat de bijbehorende klepspoiler wel eens heel mooi op de Manta zou kunnen staan. Toen zijn ik en mijn zwager aan het werk gegaan: gaten geboord, spoiler in de juiste kleur gespoten en op de Manta gemonteerd.

De eens zo originele GT werd opeens niet zo origineel meer. M’n pa vond het eigenlijk allemaal maar niets, want hij had hem liever gehouden zoals hij was.
Na een paar jaar hebben mijn ouders de Manta verkocht, wat ik erg jammer vond.
Toen mijn moeder in 2005 overleed, ben ik gaan zoeken naar de Manta. Via de RDW heb ik brieven verstuurd echter zonder resultaat. Ook heb ik oproepen geplaatst op het Opel-forum en op de site van de Mantaclub. Helaas ook zonder resultaat. Ik heb de Manta echter nooit uit mijn gedachten kunnen zetten want ik moest hem toch ooit kunnen vinden? Ik heb mijn vader ook gezegd: Ooit vind ik hem, dat beloof ik. Helaas is mijn vader in juni 2011 ook plotseling overleden. Ook na die tijd ben ik blijven zoeken naar de Manta. Zo hield ik de RDW-site en verschillende verkoopsites in de gaten. Bij elke goudkleurige Manta welke te koop werd aangeboden en er enigszins op leek, stuurde ik de verkoper een mail met de vraag of dit de NJ-34-TV misschien was. Helaas steeds zonder succes.
Tot 5 Augustus 2013, toen ik ineens via het Opel-forum een privébericht kreeg. De toenmalige eigenaar had hem als sloper gekocht en via Google het kenteken voor de grap eens ingetikt. Tot zijn verbazing kwam hij als eerste mijn oproepen tegen en heeft mij toen een bericht gestuurd. Wat hem betrof was de Manta eventueel te koop, maar wilde hij het snelle blok, wat er inmiddels in lag, zelf houden.
De afspraak om die kant op te gaan was snel gemaakt en na 8 jaar zoeken stond ik ineens weer naast de Manta. Pfff ... dat was wel even een emotioneel moment. Vooral toen ik achter het stuur kroop en de beelden van m’n moeder weer door me kop schoten. Hoe zij achter het stuur zat met een kussentje onder haar kont om boven het stuur uit te komen. Inmiddels stonden de tranen in m’n ogen.

Uiteindelijk heb ik de Manta gekocht en met eigenaar afgesproken dat ik vervoer moest regelen. In de tussentijd kon hij dan het blok eruit halen. Met die gedachte ben ik weer naar huis gegaan.
Toen mijn maatje hoorde dat ik de Manta gekocht had, bood hij gelijk aan om met me mee te gaan om hem op te halen. Zo hebben we eind augustus de Manta opgehaald.
De plannen die ik nu met de Manta heb zijn om de body weer te maken zoals die vroeger was bij mijn ouders. Met 13 inch ATS Classics en Elegance achterklepspoiler. Maar eerst lassen, lassen en nog eens lassen en dan langzaam de Manta weer opbouwen. De 18s komt er niet meer in. Aangezien ik hem straks als dagelijkse auto ga gebruiken, heb ik besloten om hem om te bouwen tot een 2.0E met 5 bak.
Om er zeker van te zijn dat de Manta altijd in onze familie zal blijven heb ik de Manta aan mijn bijna 3 jarig dochtertje gegeven zodat zij iets heeft van de opa en oma die ze helaas nooit heeft gekend. Totdat ze oud genoeg is om van de Manta te genieten, zal ik er voor zorgen dat deze weer in ere hersteld wordt. Dat hij er piekfijn uitziet en dat hij veilig meegenomen kan worden door mijn kleine meissie.