Karmann Manta-A
- Details
- Hits: 13024
Het mooie weer komt er weer aan en wat is er dan mooier dan het rijden in een cabrio. Helemaal mooi als het dan ook nog een Manta is. Nu zijn er wel verschillende Manta’s omgebouwd naar cabrio, maar in 2010 heb ik bij het int. Manta-A treffen in Maschen, vlak onder Hamburg, het enige door Karmann omgebouwde exemplaar gezien en met de eigenaar gesproken.
GM had indertijd ook twee Opel GT's om laten bouwen naar aero, maar ook de Kadett Aero is niet door Opel zelf afgebouwd. GM had carrosserie bouwer Karmann, wel bekend van de Ghia, maar ook de Kever cabrio ed, gevraagd om een Manta om te bouwen tot cabrio en te kijken of er een markt voor was. Hiervoor werd in 1972 door GM een bedrag van 120.000 Mark beschikbaar gesteld. Daar kon je in die tijd heel al wat Manta’s voor kopen.Het resultaat mocht er zijn, om de vlakke lijn aan de achterkant bij geopende kap niet te veel te verstoren is er voor gekozen om de coupé lijn te laten eindigen voor de kofferklep.
Dit betekent niet alleen een andere klep maar ook de bovenkant van de carrosserie moest dus veranderd worden. Aangezien het dak er toch af moest, kon dit in 1 keer meegenomen worden. Ook is er voor gekozen om de verstevigingen aan de buitenkant aan te brengen zodat het comfort aan de binnenkant gelijk bleef. Deze versteviging werd zwart gespoten waardoor die niet teveel op viel. De Manta is niet in het Opel museum terecht gekomen maar gewoon op de weg. Toch is hij sindsdien twee keer total loss gereden, maar omdat dit een einzelstück was hebben ze hem toch weer hersteld. Helaas is hij niet meer perfect recht.
Dit zo schrijvende, heb ik Internet eens afgezocht naar wat afbeeldingen, maar ik kom hem niet zo vaak tegen. Wel stonden er twee persfoto's op Ebay: één met geopende en de andere met gesloten kap.